Köpvillkor

Generella upplysningar

Christmas Sweats ApS
Org. nr. 502081-2649
Elmegårdsvej 14
8361 Hasselager
Danmark
Kundtjänst: info@jul-troja.se

1. Betalning

www.jul-troja.se kan du betala med Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro, American Express, ApplePay och presentkort. Jul-troja.se tar inte ut några avgifter för betalkort.

Betalningen kommer att dras från ditt konto först när varan skickas från www.jul-troja.se. Aldrig ett större belopp än det du godkänt vid betalningen.

Du kan också välja att betala genom vår externa samarbetspartner Klarna, som är ett 'köp nu, betala senare'-koncept. Klarna är en smart betalningslösning som liknar en faktura, där betalningsfristen vanligtvis är 30 dagar efter köpet. Inga räntor eller avgifter tas ut om du betalar inom den överenskomna betalningsfristen. Om du returnerar ditt köp kommer avtalet med Klarna automatiskt att upphöra.

1.1. Reservation
Om du använder ett internationellt betalkort som Visa eller Mastercard reserveras beloppet automatiskt på ditt konto när betalningen godkänns.

Det är din betalkortsleverantör som bestämmer att beloppet reserveras på ditt konto när du godkänner en betalning hos Jul-troja.se. Det är också leverantören som avgör när det reserverade beloppet återfriges om ett köp ångras.

2. Leverans

Leveransen sker med DHL eller Instabox. Förväntad leveranstid är inom 1-3 arbetsdagar. Jul-troja.se levererar till hela Sverige.

2.1. Fraktkostnader
Vid köp över 599 kr. är frakten till paketombud gratis. Vid köp under 599 kr. kostar frakten 59 kr. till Instabox.
Hemleverans och leverans till företag kostar 90 kr.

3. Ångerrätt

Din ångerrätt gäller till och med den 14 januari 2024.
Från och med den 31 december 2023 gäller den allmänna ångerrätten, som är 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag då du:

  • Har mottagit din vara.
  • Får den sista varan i fysisk besittning när det gäller avtal om flera olika varor som beställts i en och samma order och levereras separat.
  • Får den sista satsen eller den sista delen i fysisk besittning när det gäller avtal om leverans av en vara som består av flera satser eller delar.
  • Får den första varan i fysisk besittning när det gäller avtal om regelbunden leverans av varor över en bestämd period.

Du måste inom ångerfristen meddela oss att du vill ångra ditt köp. Meddelandet kan antingen skickas skriftligt till kundtjänst via e-post till info@jul-troja.se . Kom ihåg att ha ditt ordernummer tillgängligt.
I ditt meddelande måste du tydligt ange att du vill utnyttja din ångerrätt.

Du har också möjlighet att använda vår standardångerformulär, som du hittar längst ner i dessa villkor under punkt 8.

Det är inte tillräckligt att bara vägra mottagande av varan utan att samtidigt ge oss tydligt meddelande om detta för att utöva din ångerrätt.

3.1. Ångra en del av ditt köp
Om du har köpt flera varor av oss har du möjlighet att returnera en eller flera varor även om de köpts i en och samma order.
Observera att du inte får tillbaka fraktkostnaderna om du ångrar en del av ditt köp.

3.2. Retur
Du ska returnera din beställning utan onödig fördröjning och senast den 14 januari 2024 (från och med den 31 december 2023 är det 14 dagar framåt).

Om du vill returnera en eller flera varor kan du använda vår returportal. Alternativt kan du kontakta kundtjänst via e-post info@jul-troja.se 

Genom att följa dessa steg kan du enkelt och snabbt returnera dina varor:
 
Steg 1: Öppna vår returportal och fyll i din e-postadress och ditt ordernummer. Tryck sedan på "Välj varor".

Steg 2: Välj de varor du vill returnera. Ange anledningen till returen för de varor du vill skicka tillbaka. Tryck sedan på "Välj returmetod".

Steg 3: Välj den återbetalningsmetod och det fraktsätt du vill använda.

Vid retur kostar en returfraktsedel 59 kr, som dras av från din återbetalning.

Vid byte ansvarar kunden för kostnaden för returfrakten, vilket är 59 kr. Jul-troja.se betalar för de nya leveranskostnaderna.

Tryck sedan på "Returnera varor".

Steg 4: Du kommer nu att få en returetikett skickad till dig via e-post. Skriv ut den.

Steg 5: Packa noga ner dina varor tillsammans med din orderbekräftelse. Fäst returetiketten på paketets största sida så att den är synlig och läsbar. Lämna in paketet på närmaste Instabox.

OBS. Spara kvittot och eventuellt spårningsnummer. Kunden bär risken för varan från leveranstidpunkten.

Observera! Vi tar inte emot paket som skickas med efterkrav. 

Du kan också använda det standardreturformulär som du hittar längst ner i köpvillkoren.

3.3. Produktens skick vid retur
Du ansvarar endast för eventuell försämring av produktens värde som beror på hantering utöver vad som är nödvändigt för att fastställa produktens art, egenskaper och funktionssätt. Med andra ord, du kan prova produkten på samma sätt som om du skulle prova den i en fysisk butik.

Om produkten har provats utöver vad som beskrivits ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid återköp endast kommer att få en del eller inget av köpeskillingen återbetalad, beroende på produktens handelsvärde.

För att få hela köpeskillingen återbetalad gäller samma villkor som vid köp i en fysisk butik. Du får prova produkten, men inte använda den i verkligt syfte.

3.4. Ej uthämtade paket
Om du inte hämtar ditt paket från det utlämningsställe du har valt, och det returneras till Christmas Sweats ApS, kommer vi att behålla fraktkostnaden plus en hanteringsavgift, vilket totalt blir 100 kr.

Det är inte tillräckligt att bara vägra mottagande av varan på postkontoret utan att samtidigt ge oss tydligt meddelande om detta.

4. Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp kommer du självklart att få tillbaka det belopp du betalat till oss (minus fraktkostnader). Vid en eventuell värdeminskning som du ansvarar för, kommer detta att dras av från köpbeloppet.

Om du använder din ångerrätt kommer vi att återbetala alla betalningar som vi har mottagit från dig, inklusive eventuella leveranskostnader. Detta gäller dock inte i följande fall:

  • Om du har köpt flera varor i en och samma order och bara ångrar en del av ditt köp, återbetalar vi inte leveranskostnaderna.
  • Om du har valt en leveransmetod som är dyrare än den billigaste leveransmetod vi erbjuder, kommer du inte att få differensen återbetalad.

Återbetalningen av köpbeloppet kommer att utföras utan onödig fördröjning och senast 12 dagar från den dag då vi mottagit meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal.

Vi kommer att genomföra återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga transaktionen, om du inte uttryckligen har samtyckt till något annat.

Vi kan hålla tillbaka återbetalningen tills vi har mottagit varan i retur, om du inte innan dess har presenterat bevis på att du har returnerat den.

Om du ångrar köpet, ska varan skickas till:

Christmas Sweats ApS
Elmegårdsvej 14
8361 Hasselager
Danmark

Du kan också ångra köpet genom att lämna tydligt meddelande och personligen lämna in den på ovanstående adress.

5. Reklamationsrätt

Konsumentköplagen och Köplagen tillämpas vid köp av varor om du är konsument.

När du handlar på Jul-troja.se har du en reklamationsrätt på 36 månader om det finns brister i din vara. Det innebär att du i princip kan få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få prisavdrag, beroende på den specifika situationen.

Det är självklart ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått på grund av felaktig användning av produkten eller annat skadligt beteende.

5.1. Hur reklamerar jag?
Vill du reklamera en produkt, bör du kontakta vår kundtjänst. Var vänlig och beskriv problemet så detaljerat som möjligt. Om möjligt, skicka gärna en bild av produkten i samband med beskrivning av felet.
Detta är inte ett krav, men det underlättar vår hantering av ärendet och minimerar tiden för reklamationsbehandlingen.

Om din reklamation godkänns skickar vi dig en returetikett så att du kan returnera produkten utan kostnad för dig.

Kom ihåg att varan alltid måste skickas tillbaka i lämplig förpackning och se till att få ett kvitto för sändningen så att vi kan återbetala dina fraktkostnader.

Du måste reklamera inom en "rimlig tid" efter att du har upptäckt felet på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att felet har upptäckts kommer reklamationen alltid att vara i rätt tid.

Observera! Vi tar inte emot paket som skickats med postförskott eller liknande.

5.2. Retur i samband med reklamation
Vid reklamation av varor, kontakta info@jul-troja.se, så skickar vi en returetikett som kan användas för att returnera paketet.

Varan ska skickas till:
Christmas Sweats ApS
Elmegårdsvej 14
8361 Hasselager
Danmark

 6. Personuppgiftspolicy

För att ingå en överenskommelse med oss på Jul-troja.se behöver vi följande information:

  • Namn
  • Adress
  • Telefonnummer
  • E-postadress

Vi samlar in och behandlar de personuppgifter som är nödvändiga för att kunna leverera våra produkter och tjänster till dig. Detta kan inkludera information såsom namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Personuppgifterna registreras hos Christmas Sweats ApS och lagras i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning. Normalt lagrar vi uppgifterna i fem år, om det inte finns en juridisk skyldighet att behålla dem längre. Efter lagringsperiodens slut raderas uppgifterna.

Vi samarbetar även med ett antal andra företag som lagrar och behandlar data. Dessa företag behandlar endast information på våra vägnar och får inte använda den för egna ändamål. Vi samarbetar endast med dataskyddsbiträden inom EU eller i länder som kan erbjuda tillräckligt skydd för dina uppgifter.

När personuppgifter samlas in via vår webbplats ser vi alltid till att det sker med ditt uttryckliga samtycke, så att du informeras om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

Direktören för Christmas Sweats ApS är den ansvarige för data på vår webbplats och har tillgång till de uppgifter som registreras om dig.

Vi lagrar och överför inte kunduppgifter krypterat.

Om du anser att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem rättade. I vissa fall har vi en skyldighet att radera dina personuppgifter om du begär det. Det kan vara om dina uppgifter inte längre behövs för det syfte vi skulle använda dem för.

Du kan också kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagstiftningen. Du kan nå oss på info@jul-troja.se.

7. Klagomöjlighet

Om du vill klaga på ditt köp, vänligen kontakta VD Christoffer Sloth Henriksen via e-post på info@jul-troja.se.

Om vi inte lyckas hitta en lösning tillsammans kan du lämna in ett klagomål via EU-kommissionens online-klagomålsportal, som du hittar här - http://ec.europa.eu/odr.

8. Standardreturformulär

Vill du byta eller returnera dina varor kan det göras elektroniskt via vår returportal.

Annars kan du använda dig av och fylla i nedanstående standardreturformulär:

(Detta formulär fylls i och returneras endast om ångerrätt gäller)

Till:
Christmas Sweats ApS
Elmegårdsvej 14
8361 Hasselager
Danmark

Jag meddelar härmed att jag önskar min ångerrätt i enlighet med de villkor som finns i köpeavtalet för följande varor/tjänster:

Beställt den: _______________________________
Mottagit den: _______________________________
Kundens namn: _____________________________
Kundens adress: ____________________________
Kundens underskrift: _________________________
Datum: _______________________




Vi önskar dig en riktigt god jul med de coolaste jultröjorna!
Med vänliga hälsningar, Jesper och Christoffer


Köpvillkoren är senast uppdaterad 19.09.2023.